Wednesday 22 February 2012

LAPORAN AKTIVITI SEKOLAH

LAPORAN KURSUS KEPIMPINAN 2012

TARIKH
18 Februari 2012
HARI
Sabtu
MASA
8.00 – 5.00 petang
SASARAN
109 orang 
(Pengawas Sekolah, Pengawas Pusat Sumber, Ketua Kelas dan Penolong Ketua Kelas)
TEMPAT
Dewan Tertutup, SK Gopeng, Tmn. Gopeng Baru

Unit Bimbingan dan Kaunseling SK Gopeng, Taman Gopeng Baru telah menganjurkan Kursus Kepimpinan 2012  dengan kerjasama  Pusat Sumber Sekolah, Unit Disiplin dan Pengawas seperti ketentuan di atas. Program telah disertai seramai 109 orang golongan pemimpin cilik sekolah dan dikendalikan seramai 11 orang guru.
 Kursus sehari ini telah dimulakan dengan ucapan alu-aluan daripada Penolong Kanan Hal Ehwal Murid iaitu Encik Zamhuri bin Tasir sebagai taklimat awal kepada para peserta kursus. Seterusnya, sesi diteruskan dengan slot yang pertama iaitu taklimat mengenai Peranan dan Tanggungjawab Pemimpin yang telah disampaikan oleh kaunselor sekolah iaitu Puan Nor Fazila binti Yahyuddin. Dalam slot ini, para peserta telah didahkan tantang cirri-ciri pemimpin, gaya kepimpinan serta peranan seorang pemimpin. Slot beliau tamat pada pukul 10.15 pagi.
         Pada jam 10.15 pagi, para peserta telah dilepaskan untuk menikmati sarapan pagi di kantin sekolah sebelum diteruskan dengan slot 2 yang telah disampaikan oleh Encik Shah Rizal tentang tajuk ciri-ciri pemimpin dan etiket pengucapan umum.
        Seterusnya, pada pukul 12.00 tengah hari, murid-murid dilepaskan untuk menikmati makan tengah hari dan bersiap untuk solat Zohor berjemaah yang diselia oleh Ustaz Khatib di surau sekolah. Selesai solat, murid-murid berkumpul semula di dewan jam 2.00 petang untuk mengikuti slot seterusnya yang telah disampaikan oleh Ustaz Khatib yang bertajuk “Pengurusan Masa”. Belaiu menekankan tentang pentingnya mengurus masa dengan bijak demi memastikan kejayaan diri di dunia dan akhirat terutama kepada pemimpin-pemimpin yang patut menunjukkan contoh yang baik dan positif terhadap pengikut-pengikutnya. Slot ini berakhir jam 3.00 petang.
      Jam 3.00 petang murid-murid dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan Pengawas Sekolah yang dikendalikan oleh Encik Shah Rizal di Dewan Tertutup, kumpulan Pengawas Pusat Sumber yang dikendalikan oleh Puan Salasiah di Pusat Sumber dan kumpulan Ketua dan Penolong Ketua Kelas yang telah dikendalikan oleh Puan Nor Fazila di Dewan Terbuka.
        Encik Shah Rizal telah mengadakan sesi perbahasan di antara pengawas lelaki dan perempuan bagi melatih mereka keyakinan untuk melahirkan pendapat di khalayak serta memupuk semangat bekerjasama sesame ahli kumpulan. Sementara itu, Puan Salasiah telah melatih Pengawas-pengawas Pusat Sumber tentang bagaimana cara mengendalikan atau pengurusan buku-buku di pusat sumber. Manakala kumpulan Ketua dan Penolong Ketua pula dibawa ke Dewan Terbuka untuk sesi latihan dalam kumpulan yang dibahagikan kepada dua kumpulan dengan tajuk “ Masalah disiplin yang sering dihadapi oleh Ketua dan Penolong Ketua di dalam bilik darjah serta cara-cara menghadapinya”.
       Selesai sesi ketiga-tiga kumpulan mereka dikumpulkan semula di Dewan Tertutup untuk mengikuti acara penutup Kursus Kepimpinan ini.Majlis penutupan ini telah disempurnakan oleh Puan Hajjah Salmiah Rahmatul Laila bt V.S.Dawood selaku Guru Besar sekolah. Sebelum itu Encik Shah Rizal telah memberi ucapan  mewakili ahli jawatankuasa kursus diikuti dengan ucapan Puan Guru Besar yang banyak mengingatkan murid-murid tentang tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada pengawas serta Ketua kelas dan penolongnya. Sebelum acara berakhir, acara penyampaian cendera hati kepada Puan Guru Besar telah dilakukan yang telah disampaikan oleh Encik Zamhuri bin Tasir selaku Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, SK Gopeng, Taman Gopeng Baru. Murid-murid dilepaskan jam 4.30 petang untuk menikmati minum petang di kantin dan seterusnya bersurai. Kursus Kepimpinan 2012 telah ditamatkan lebih kurang jam 5.00 petang.

Laporan disediakan oleh,

(NOR FAZILA BINTI YAHYUDDIN)
Setiausaha,
Kursus Kepimpinan 2012,
SK Gopeng, Tmn. Gopeng Baru.


EN. ZAMHURI BIN TASIR MENYAMPAIKAN TAKLIMAT KEPADA PESERTA KURSUS

PESERTA-PESERTA YANG HADIR SEDANG MENDENGAR TAKLIMAT

SESI CERAMAH DARIPADA ENCIK MOHD SHAH RIZAL

PARA PESERTA MENIKMATI SARAPAN PAGI BERSAMA-SAMA DI KANTIN SEKOLAH

SEBAHAGIAN PESERTA SEDANG BEKERJASAMA MENYIAPKAN TUGASAN YANG DIBERI

UCAPAN PERASMIAN PENUTUPAN OLEH PUAN GURU BESAR SKGTGB, PN. HJH. SALMIAH RAHMATUL LAILA BINTI V. SHAIK DAWOOD

PENYAMPAIAN CENDERAHATI DARIPADA ENCIK ZAMHURI KEPADA PUAN GURU BESAR

No comments:

Post a Comment