PENGURUSAN PENDIDIKAN KHAS 2023/24
EN. MOHD HALIMI BIN BIDIN
(PK PENDIDIKAN KHAS)
EN. MOHD HALIMI BIN BIDIN
(PK PENDIDIKAN KHAS)
PENGENALAN PENDIDIKAN KHAS
1. Tanggungjawab memberi pendidikan kepada
kanak-kanak kurang upaya adalah menjadi tanggungjawab tiga Kementerian iaitu
Kementerian Kesihatan, Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat
dan Kementerian Pelajaran Malaysia.
2. Pendidikan bagi kanak-kanak ini dikendalikan oleh
dua Kementerian iaitu Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Perpaduan
Negara dan Pembangunan Masyarakat. Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan
Masyarakat menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada kanak-kanak yang
menghadapi masalah :
-cacat fizikal teruk
-rencatan akal sederhana dan teruk
-pelbagai kecacatan
-kecacatan yang tidak membolehkan kanak-kanak
tersebut untuk belajar disekolah-sekolah yang disediakan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia.
3. Kementerian Pelajaran Malaysia pula menyediakan
perkhidmatan pendidikan untuk murid-murid pemulihan khas dan berkeperluan khas
yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran dan bermasalah pembelajaran.
Kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran (BP) dibawah tanggungjawab
Kementerian Pelajaran Malaysia adalah seperti berikut :
- Sindrom Down
- Autisme Ringan
- Attention Deficit Hyperaktif Disorder (ADHD)
- Terencat akal minimum
- Bermasalah pembelajaran spesifik (contoh :
Disleksia)
TAKRIF SEKOLAH PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan Khas Kementerian Pelajaran Malaysia
dilaksanakan melalui :
Sekolah Khas bagi murid bermasalah penglihatan dan
bermasalah pendengaran. Program Pendidikan Khas Integrasi disediakan untuk
murid-murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran, bermasalah pendengaran
dan bermasalah penglihatan. Ia diwujudkan disekolah harian biasa rendah dan
menengah dan sekolah menengah teknik/vokasional yang mengunakan pendekatan
pengajaran dan pembelajaran secara pengasingan dan separa inklusif.
Pelajaran Rendah
- Syarat kemasukan murid ke Program Pendidikan Khas
Kementerian Pelajaran Malaysia ialah:
- Berumur 6+ hingga 14+ tahun
- Disahkan oleh pengamal perubatan
- Dan boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain
Pelajaran Menengah
- Syarat kemasukan murid ke Program Pendidikan Khas
Kementerian Pelajaran Malaysia ialah :
- Berumur 13+ hingga 19+ tahun
- Disahkan oleh pengamal perubatan
- Dan boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain
* Pelajaran menengah menyediakan 2 jenis aliran
iaitu akademik dan vokasional
FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS KEBANGSAAN
Pendidikan Khas di Malaysia adalah satu usaha yang
berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, beriman,
berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi
diri sendiri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan
produktif selaras dengan 'Falsafah
Pendidikan Kebangsaan'.
FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS SK GOPENG
Membina
insan yang dapat berdikari, berjaya
dalam hidup dan dapat menyesuaikan diri di dalam masyarakat.
MISI
Membina
insan yang dapat berdikari, berjaya dalam hidup dan dapat menyesuaikan diri di
dalam masyarakat.
VISI
Memimpin
murid-murid Pendidikan Khas ke arah hidup yang cemerlang.
MATLAMAT PENDIDIKAN KHAS SK GOPENG
1. Menyediakan ruang tempat dan kemudahan pendidikan
khas untuk murid-murid dengan keperluan khas.
2. Menyediakan ruang dan peluang untuk mengembangkan
bakat dan potensi murid dengan keperluan khas.
3. Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini.
3. Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini.
4. Memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan
terlatih dalam bidang pendidikan khas.
MOTO PENDIDIKAN KHAS SK GOPENG
"Kecemerlangan Insan Istimewa Kegemilangan Bersama"
WAKTU PERSEKOLAHAN
Hari
|
Waktu Mula
|
Waktu Rehat
|
Waktu Pulang
|
|
Isnin
|
7.30 pagi
|
9.30 - 10.00 pagi
|
1.00 tengahari
|
|
Selasa
|
7.30 pagi
|
9.30 - 10.00 pagi
|
1.00 tengahari
|
|
Rabu
|
7.30 pagi
|
9.30 - 10.00 pagi
|
12.30 tengahari
(Ko-Kurikulum 1.00ptg – 3.00 ptg :
1M1S 3.00 – 4.00 petang)
*Tahap 2 Sahaja
|
|
Khamis
|
7.30 pagi
|
9.30 - 10.00 pagi
|
12.30 tengahari
|
|
Jumaat
|
7.30 pagi
|
9.30 - 10.00 pagi
|
12.00 tengahari
|
PROGRAM TAHUNAN
PENDIDIKAN KHAS
Bil
|
Nama Program
|
J
|
F
|
M
|
A
|
M
|
J
|
J
|
O
|
S
|
O
|
N
|
1.
|
Perancangan dan Pengurusan
|
|||||||||||
Guru-guru melapor diri
|
*
|
|||||||||||
Mesyuarat Jawatankuasa PKKhas
|
*
|
*
|
*
|
*
|
||||||||
Agihan Tugas-tugas Khas
|
*
|
|||||||||||
Penetapan Ruang-ruang Khas
|
*
|
|||||||||||
2.
|
Perancangan Kurikulum
|
|||||||||||
Penubuhan Jawatankuasa Panitia
|
*
|
|||||||||||
Sukatan / Rancangan/ Huraian Pelajaran
|
*
|
|||||||||||
Agihan Kelas/Guru Kelas
|
*
|
|||||||||||
Perbincangan Stok/Alatan
|
*
|
|||||||||||
Mesyuarat Kurikulum
|
*
|
*
|
*
|
*
|
||||||||
Pembelajaran Murid-murid
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
||
Rekod Penilaian Individu
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
||
PKSR 2012
|
*
|
*
|
||||||||||
3.
|
Perancangan Kokurikulum
|
|||||||||||
Penubuhan Jawatankuasa Kokurikulum
|
*
|
|||||||||||
Perbincangan Jadual Kokurikulum
|
*
|
|||||||||||
Agihan Tugas-tugas Guru Kokurikulum
|
*
|
|||||||||||
Mesyuarat Kokurikulum
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
|||||||
Aktiviti Kokurikulum
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
||
Hari Sukan / Hari Sukaneka
|
*
|
|||||||||||
4.
|
Perancangan Hal Ehwal Murid
|
|||||||||||
Penubuhan Jawatankuasa HEM
|
*
|
|||||||||||
Perbincangan Aktiviti HEM
|
*
|
|||||||||||
Agihan Tugas Guru-guru
|
*
|
*
|
*
|
*
|
||||||||
Mesyuarat HEM
|
*
|
*
|
*
|
*
|
||||||||
Aktiviti Sahsiah dan Tingkah Laku
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
|
5.
|
Keceriaan
|
|||||||||||
Di Dalam Kelas
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
|
Di Luar Kelas
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
|
Ruang-ruang Khas
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
|
Persekitaran/Kawasan
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
|
6.
|
Lain-lain
|
|||||||||||
Program "Mesra Kasih"
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
||
Sambutan Hari Lahir
|
*
|
*
|
||||||||||
Sambutan Bulan Kemerdekaan
|
*
|
|||||||||||
Lawatan
|
*
|
*
|
||||||||||
Hari Anugerah Murid Istimewa
|
*
|
MATAPELAJARAN
PROGRAM INTEGRASI PENDIDIKAN KHAS BERMASALAH
PEMBELAJARAN
1. Bidang Pengurusan Kehidupan
- Komponen Kemahiran Hidup
- Masakan
- Jahitan
- Asas Mendobi
- Perkebunan
- Asas Pertukangan
- Pemeliharaan Haiwan
- Komponen Pengurusan Diri
- Komponen Pengurusan Tingkah Laku
- Komponen Kemahiran Manipulatif
2. Bidang Akademik Berfungsi
- Komponen Bahasa Melayu
- Komponen Matematik
- Komponen Bahasa Inggeris
- Komponen Multimedia
3. Bidang Kerohanian dan Nilai-nilai Murni
- Komponen Pendidikan Agama Islam
- Komponen Pendidikan Moral
4. Bidang Sosial, Riadah dan Kreativiti
- Komponen Pendidikan Jasmani
- Komponen Pendidikan Seni
- Komponen Pendidikan Muzik, Gerakan Badan dan Drama
- Komponen Sains, Sosial dan Alam Sekitar
No comments:
Post a Comment