Wednesday 22 February 2012

LAPORAN AKTIVITI SEKOLAH

LAPORAN PROGRAM 3K / SEKOLAH SELAMAT 2012

TARIKH
08 Februari 2012
HARI
Rabu
MASA
2.30 – 5.00 petang
SASARAN
Tahun 3,4,5 dan 6 (308 orang murid )
TEMPAT
SK Gopeng, Tmn Gopeng Baru

         Unit Bimbingan dan Kaunseling  SK Gopeng, Taman Gopeng Baru dengan kerjasama Ahli jawatankuasa 3K ( KESELAMATAN, KEBERSIHAN dan KECERIAAN)   telah mengadakan satu Program Sekolah Selamat seperti ketetapan di atas. Seramai tujuh orang anggota bomba telah turun padang untuk memberikan penerangan dan tunjuk cara yang betul berkaitan cara-cara menggunakan alat pemadam api yang betul kepada warga SK Gopeng Taman Gopeng Baru.
         Program  telah dimulakan jam 2.30  petang  di Dewan Terbuka dengan ucapan daripada wakil Penolong Pegawai Bomba Cawangan Gopeng  iaitu Encik Ibrahim.Beliau mengucapkan ribuan terima kasih atas jemputan pihak sekolah dan memberikan taklimat, pesanan dan ingatan yang berguna terutama berkaitan aspek keselamatan di sekolah. Beliau juga member panduan dan tips-tips yang berguna kepada pihak sekolah bagaimana mengindari bahaya kebakaran dan cara bagaimana menanganinya dengan betul. Program  pada petang itu diteruskan dengan ucapan daripada Puan Guru Besar iaitu  Puan Hajah Salmiah Rahmatul Laila binti V.S. Dawood menyampaikan ucapan beliau dan seterusnya merasmikan program.
         Jam 3.00 petang program diteruskan dengan demonstrasi kebakaran dan cara-cara yang betul menggunakan alat pemadam api dan cara-cara bagaimana memadamkan api dengan berkesan di padang sekolah. Beberapa orang murid dan guru secara sukarela telah mencuba dan menggunakan peluang ini untuk memadamkan api setelah ditunjukkan terlebih dahulu oleh anggota bomba tersebut.
         Seterusnya,murid-murid telah berpeluang melihat secara dekat jentera bomba yang dibawa khas dan dipamerkan untuk tontonan murid-murid. Pelbagai alatan dan kemudahan memadamkan kebakaran dapat dilihat  dan diketahui bukan sahaja oleh murid-murid malahan guru-guru juga berpeluang menyaksikan peralatan-peralatan memadamkan kebakaran.Murid-murid juga dibenarkan menaiki jentera bomba dan merasi suasana di dalam kenderaan tersebut.
         Akhir sekali, program ditamatkan dengan penyerahan cenderahati daripada pihak sekolah oleh Puan Hajah Salmiah Rahmatul Laila binti V.S.Dawood kepada wakil pihak bomba iaitu Encik Ibrahim.Program tamat pada pukul 5.00 petang.

Laporan disediakan oleh,

(NOR FAZILA BINTI YAHYUDDIN)
Guru Bimbingan dan Kaunseling,
SK Gopeng, Tmn. Gopeng Baru

UCAPAN DARIPADA PIHAK BOMBA IAITU EN. IBRAHIM

DEMONSTRASI KEBAKARAN DARIPADA PIHAK BOMBA

DEMONSTRASI PENGGUNAAN ALAT PEMADAM API

MURID-MURID BERPELUANG MELIHAT PERKAKASAN JENTERA BOMBA

No comments:

Post a Comment