Wednesday 22 February 2012

LAPORAN AKTIVITI SEKOLAH

LAPORAN PROGRAM ADIK@LPPKN : SAYANGI DIRI

TARIKH
08 Februari 2012
HARI
Rabu
MASA
2.30 – 5.00 petang
SASARAN
20 orang murid Tahun 6
TEMPAT
Makmal Komputer, SK Gopeng, Tmn Gopeng Baru

Satu program anjuran Unit Bimbingan dan Kaunseling SK Gopeng, Taman Gopeng Baru dengan kerjasama LPPKN ( Lembaga Pembangunan dan Perancangan keluarga Negara ) telah diadakan seperti ketententuan di atas.
Program ini telah bermula di makmal komputer pada pukul 2.30 petang selesai murid-murid bersolat dan makan tengah hari.Program ini telah dikendalikan oleh Puan Farisha binti Jamiluddin salah seorang kaki tangan LPPKN cawangan Kampar. Beliau telah menyampaikan satu taklimat berkenaan perkembangan diri murid yang dipilih iaitu murid-murid perempuan Tahun 6 seramai 20 orang.
Taklimat beliau dimulakan dengan topik : Manisnya Menjadi Remaja. Beliau memberikan info yang berguna berkaitan perkembangan remaja. Selain itu, beliau juga menasihati agar murid-murid berhati-hati melayari internet agar tidak sewenang-wenangnya terdedah dengan perkara-perkara yang tidak bermoral. Antara topic-topik yang dikongsi bersama ialah :
i)   Penderaan seksual
ii)  Pornografi
iii) Pengertian Rogol (rape)
iv) Jenis-jenis rogol – rogol tahanan, rogol geng, rogol kenalan ( teman lelaki)
v)  Undang-undang dan penguatkuasaan – umur bawah 16 tahun adalah satu kesalahan 
     sama ada rela atau secara paksa.
Segmen kedua pula, Puan Farisha telah berkongsi maklumat berkaitan tajuk : Kenali Emosi dan Fizikalku. Pengertian emosi adalah sesuatu yang melibtakan perasaan  sementara fizikal bermaksud perubahan bentuk badan atau tubuh badan.
            Wakil murid diminta melakarkan tubuh badan dan melabelkan bahagian-bahagian yang sensitive serta perlu dijaga daripada sentuhan orang lain.Murid-murid juga diingatkan tentang batas-batas pergaulan walaupun sesame ahli keluarga seperti ayah dan abang serta orang yang dikenali seperti jiran, guru dan pengawal keselamtan. Murid-murid juga ditunjukkan contoh-contoh artikel surat khabar berkaitan kes rogol, culik, cabul dan bunuh yang melibatkan kanak-kanak dan remaja.
            Program diakhiri dengan beberapa peringatan antaranya jika berlaku perkara yang tidak diingini tanpa rela, murid-murid diingatkan agar berkongsi masalah dan tidak merasakan diri mereka adalah bersalah. Program ditamatkan jam 5.00 petang.

Laporan disediakan oleh,

(NOR FAZILA BINTI YAHYUDDIN)
Guru Bimbingan dan Kaunseling
SK Gopeng, Tmn. Gopeng Baru.                                                            

PUAN FARISHA SEDANG MELAYAN PERTANYAAN MURID-MURID

MURID-MURID SEDANG BERBINCANG DALAM KUMPULAN

WAKIL MURID SEDANG MELAKAR BENTUK FIZIKAL SEORANG REMAJA PEREMPUAN

1 comment:

  1. assalamualaikum...izin saya jadikan rujukan laporan cikgu.tima kasih

    ReplyDelete